Έντυπη Έκδοση Ελευθεροτυπία, Σάββατο 12 Ιουνίου 2010
ΗΠΑ: στο έλεος των λόμπι
Περί το 1,3 δισ. δολάρια ξοδεύτηκαν από τις τράπεζες, τις ασφαλιστικές εταιρείες, επιχειρηματικούς συνδέσμους και άλλους ενδιαφερόμενους, προκειμένου να επηρεαστεί η μεταρρύθμιση του αμερικανικού χρηματοπιστωτικού συστήματος, που μπήκε από προχθές στην τελική ευθεία.
Σύμφωνα με μελέτη του Center for Public Integrity, από τον Ιανουάριο του 2009 έως τον Μάρτιο του 2010, 850 επιχειρήσεις και οργανισμοί, που τους επηρεάζει άμεσα η μεταρρύθμιση, ξόδεψαν περισσότερα από 1,3 δισ. δολάρια για τον επηρεασμό των αποφάσεων του Κογκρέσου και τη διαμόρφωση της νέας νομοθεσίας.
Μεταξύ άλλων, το Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο φέρεται να έχει δαπανήσει 150 εκατ. δολάρια σε αυτό το διάστημα ενώ η Στρογγυλή Τράπεζα Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, που εκπροσωπεί τις μεγάλες τράπεζες, περισσότερα από 9,5 εκατομμύρια δολάρια. Οι μεγάλες τράπεζες, βέβαια, ξοδεύουν και από μόνες τους λεφτά γι' αυτό το σκοπό. Ετσι, σύμφωνα με το Center for Responsive Politics, η Goldman Sachs φέρεται να έχει δαπανήσει 3,9 εκατ. δολάρια, ενώ η Bank of America 4,6 εκατ. δολάρια.
Τα τεράστια ποσά σημαίνουν χρυσές δουλειές για τις εταιρείες λόμπι που συνωστίζονται γύρω από το Καπιτώλιο. Αυτές απασχολούν σήμερα αποκλειστικά και μόνο για την υπόθεση της τραπεζικής μεταρρύθμισης περί τους 3.000 λομπίστες. Αντιστοιχούν δηλαδή 5 λομπίστες ανά γερουσιαστή ή βουλευτή. Σύμφωνα με τη μελέτη του Center for Public Integrity, οι 1.556 εξ αυτών (52%) ήταν πριν προσληφθούν από τις εταιρείες τους βουλευτές, γερουσιαστές, προσωπικό του Κογκρέσου, υπάλληλοι της κυβέρνησης ή πολιτευόμενων Αμερικανών. Προσλήφθηκαν βεβαίως από τις εταιρείες λόμπι για την εσωτερική πληροφόρηση, τις γνωριμίες τους και την εύκολη πρόσβαση που έχουν προς την κοινοβουλευτική διαδικασία, πλεονεκτήματα που απέκτησαν από την προηγούμενη εργασιακή τους εμπειρία. Οι παραπάνω κατακλύζουν τις τελευταίες ημέρες τους διαδρόμους του Καπιτωλίου και τα γύρω από αυτό εστιατόρια και μπαρ καθώς η μεταρρύθμιση μπήκε από προχθές στην τελική της φάση -με την πρώτη συνεδρίαση της κοινής επιτροπής Κογκρέσου - Γερουσίας η οποία θα διαμορφώσει τον τελικό νόμο που θα προταθεί για υπογραφή στον πρόεδρο Ομπάμα.
Στα κεφάλια τα πολλά
Πέρα όμως από τις πιέσεις που ασκούν τα λόμπι, ένας άλλος τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις επηρεάζουν τους νομοθέτες είναι και οι προεκλογικές εκστρατείες. Το καλοκαίρι είναι η high season για τη συλλογή χρημάτων ενίσχυσης πολιτικών, ειδικά σε χρονιές εκλογών όπως η φετινή. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη λίστα με τους χορηγηθέντες από τις επιχειρήσεις πολιτικούς στα τελευταία 10 χρόνια δεύτερος και τρίτος κατατάσσονται οι επικεφαλής των Δημοκρατικών και Ρεπουμπλικάνων στην Επιτροπή Τραπεζικών Υποθέσεων της Γερουσίας, Κρις Ντοντ και Ρίτσαρντ Σέλμπι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου